Breaking News
Loading...

Info Post
Apa perasaan korang kalau melalui terowong bawah laut paling dalam dan paling panjang kat dunia? Suka, seronok atau tak berani? Penulis pernah lalu terowong bawah ni nak cuba tengok apa ada kat dalam terowong tu tapi tak nampak apa-apa pun kat luar. Yelah kan, sebab excited sangat tahu yang kereta api lalu bawah terowong ni macam mana, tapi sebenarnya macam masuk terowong lain cuma ada rasa lama sikit lah.


Ini pulak cerita asas mengenai terowong Seikan tu. Terowong ni adalah terowong perhubungan (kereta api) antara Pulau Honshu dan Pulau Hokkaido di Jepun. Tengok lah peta bagi nampak sikit.

Terowong ni disiapkan dalam masa 24 tahun! Memang betul korek punya dalam nih. Okay sekarang kita fokuskan sikit antara kawasan pulau Honshu & Hokkaido tu.


Nama Seikan tu adalah gabungan nama tempat Aomori (青森 di Honshu) dan Hakodate (函館 di Hokkaido) menjadi Seikan 青函. Orang Jepun ni memang suka gabung-gabungkan nama, itu lah sebab sampai jadi beribu-ribu Kanji wujud tu.

Masa kat dalam terowong tu, sempat jugak lah snap gambar dalam kereta api. Gambar kat belakang kerusi tempat duduk ada. Siap ada jadual masa bila masuk & bila keluar terowong tu dicatitkan. Sasuga orang Jepun yang teliti mengenai masa.



Hah.. korang nak rasa juga ke macam mana perasaan masuk dalam tu? Sebelum tu kita tengok gambaran sebelum masuk terowong ni.

Gulp! Tengok gambar sebelum masuk terowong macam menakutkan je kan? Macam roller coaster jer, macam gaung je. Hahaha.. Ah, takde apa nak ditakutkan selain Allah. Perasaannya macam masuk terowong biasa je cuma ada rasa lama sikit lalu dalam terowong tu. Tapi pengalaman best jugak la, biar betul aku dah ada kat bawah laut dalam. Ada rasa takut juga masa tu tapi banyak2 kan doa dan yakin dengan sistem keselamatan kat Jepun nih, tup2 dah habis dah lalu terowong tu. Kalau macam nak berlaku gempa atau apa-apa, secara automatik kereta api akan berhenti dan tak melalui terowong ni. Lagipun tak la lama sangat dalam tu. Komen la kalau korang ada cerita menarik pasal terowong atau ada rasa-rasa nak lalu terowong nih.